Trek kosteloos relevante bezoekers door hoge organische posities in verschillende zoekmachines.
Search Engine Optimization (SEO) is het optimaliseren van websites om meer organisch verkeer vanuit zoekmachines te genereren. In tegenstelling tot SEA richt SEO zich op het verbeteren van de positie van een website in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines. Dit wordt bereikt door het optimaliseren van de content en structuur van de website, het verbeteren van technische aspecten en het verhogen van de autoriteit van een website, bijvoorbeeld door het verkrijgen van meer linkjes vanuit andere sites.
Onze SEO aanpak bestaat grotendeels uit de volgende stappen:
Analyse van de huidige situatie: In deze fase wordt de huidige prestatie van de website geëvalueerd om inzicht te krijgen in het organisch verkeer en de conversies. Door gebruik te maken van web analytics-tools worden belangrijke KPI's zoals bezoekersaantallen, bouncepercentage, sessieduur en conversieratio geanalyseerd. Op basis van deze analyse kunnen zwakke punten en kansen voor verbetering worden geïdentificeerd en kunnen de effecten van verdere inspanning goed worden bijgehouden.
Technische audit: Hierbij wordt de website grondig onderzocht op technische aspecten die van invloed kunnen zijn op de SEO-prestaties. Dit omvat onder andere de websitestructuur, interne linkstructuur, laadsnelheid, mobiele responsiviteit, canonicalisatie, crawlbaarheid, indexeerbaarheid, de aanwezigheid van sitemaps en de robots.txt. De de technische bevat concrete adviezen waarbij technische aspecten worden verbeterd én waarbij de algehele gebruiksvriendelijkheid van de website wordt verbeterd.
Zoekwoordonderzoek: Een grondig zoekwoordonderzoek is essentieel om te begrijpen welke zoektermen potentiële klanten gebruiken wanneer ze opzoek zijn naar een bepaald product of dienst. Het zoekwoordonderzoek richt zich op het identificeren van relevante zoekwoorden en vragen die mensen hebben in verschillende fasen van de customer journey.
Keyword mapping en landingspagina's: Bij keyword mapping worden de gevonden zoekwoorden gethematiseerd in relevante clusters. Vervolgens wordt bepaald welke bestaande pagina's op welke zoekwoorden moeten worden geoptimaliseerd en voor welke thema's nieuwe content nodig is. De verschillende thema's worden vervolgens ingedeeld op basis van prioriteit en totaal zoekvolume.
Opstellen van een roadmap/strategie: Op basis van de resultaten uit de vorige stappen wordt een gedetailleerde contentroadmap ontwikkeld. Hierbij wordt er een concrete planning gemaakt met wanneer en in welke vorm er voor ieder thema's nieuwe content wordt opgeleverd.
Uitvoeren van het contenttraject: In deze fase worden de daadwerkelijke contentcreatie en -optimalisatie uitgevoerd. Nieuwe pagina's worden gecreëerd op basis van de keyword mapping en bestaande pagina's worden geoptimaliseerd om beter aan te sluiten bij de geïdentificeerde zoekwoorden en zoekintenties.
Opvolging van audits: Een regelmatige controle op de uitvoering van technische optimalisaties en adviezen uit eerdere audits is cruciaal om ervoor te zorgen dat alle aanbevelingen correct worden geïmplementeerd en dat eventuele nieuwe technische problemen snel worden opgelost.
Analyse en rapportage: Deze laatste stap omvat het monitoren en analyseren van de prestaties van de website tijdens en na de implementatie van het SEO traject. Door gebruik te maken van tools zoals Google Analytics, Google Search Console en rank tracking-tools, kan de impact van de optimalisaties nauwkeurig worden gevolgd . Rapportage en evaluatie van de verzamelde gegevens helpen bij het identificeren van successen, verbeterpunten en eventuele verdere kansen voor groei.
Door deze holistische SEO-aanpak kunnen wij structureel de organische zichtbaarheid van websites verhogen. Dit zorgt voor een duurzame stroom aan nieuwe leads en conversies. SEO is dan ook een essetieel onderdeel van iedere marketingmix